Video jag fixa från min resa


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Hej! Ska åka på språkresa till Jersey i sommar, såg att du bodde hos någon som hette Mrs Shelly Osborne och jag ska oxå bo i den familjen :) Är lite nyfiken på hur dom är och så :)

Svar: Vad kul! Du kan ju hälsa från mig om du kommer ihåg det, Ida från 2011 :) Dem är väldigt trevliga alla fyra och är lätta att prata med. De tar gärna med er på någon utflykt vilket jag tycker ni ska ta tillfället att göra om dem frågar. Chris, pappan, tycker jag var extra trevlig. Han hjälpte oss med det mesta och satt och snacka o skoja med oss :)En sak som jag störde mig lite på var att när man kom hem och sa "Hi!" så svarade dem "Hi! You okay?" så svarade jag "Yeah, I'm good, thanks! You?" men då fick jag aldrig något svar tillbaka. Så "Hi! You okay?" är bara en hälsningsfras som de egentligen inte bryr sig om att få ett svar till. Hänger du med?
Dem bor i ett supergulligt område (du har kanske sätt mina bilder?) med nära till stranden och bussen. Jag fick reda på av min local leader, Holly, att det var det tryggaste området på Jersey, så det är ju skönt att veta. Jag tycker VERKLIGEN du ska gå in i den lilla butik med massa fina saker som ligger påväg till bussen. Älskar den! Köpte en plånbok där inne som jag fortfarande använder och älskar.
Du kommer att ha the time of your life!
Fråga mer om du undrar över något :)
Ida

2013-05-16 @ 22:03:53
URL: http://trendbyfriends.blogg.se
Postat av: jennifer

Jag ska försöka att komma ihåg att hälsa ifrån dig, har lite dåligt minne, så får se om jag kommer komma ihåg det ^^ Det låter som en toppenfamilj, hoppas bara dom tycker om mig :) Jag kommer säkert hitta något intressant i den butiken! Vad tyckte du var det bästa med resan? :)

Svar: Det är lugnt om du inte gör det men det hade varit trevligt :)Alla nya människor man fick träffa. Både värdfamilj, gruppen, ledarna (locals som svenskar) och jerseyborna. Men mest vännerna jag fortfarande har idag :)
Ida

2013-05-20 @ 08:26:59
URL: http://trendbyfriends.blogg.se
Postat av: jennifer

Skrev du något brev till värdsfamiljen innan resan? :)

Svar: Ja, jag skickade ett brev. Mitt tips är att skicka det i tid så det verkligen hinner komma fram :)
Ida

2013-05-23 @ 13:17:19
URL: http://trendbyfriends.blogg.se
Postat av: Emma

Hej!
Jag ska åka till Malta på språkresa i sommar. Detta kanske ses som en konstig fråga men jag undrar om du hade mens under resan och hur det gick? Jag känner mig inte bekväm med tamponger och är därför orolig över om vi ska bada och så!

Svar: Hej! Jag kände likadant innan min resa men det är fler som har undrat så om du läser kommentarerna i inlägget som jag länkar så ska du nog hitta en lösning :)http://jerseyistheshit.blogg.se/2012/march/tip-tuesday-9.html#comment
Ida

2013-06-07 @ 13:48:48
Postat av: Emma, Alex, Elii

Hej! Vi ska åka till jersey på språkresa i år, och vi undrar lite saker:
Hur var diagnosen? Lätt/svår? Hur var den upplagd?
Även samma frågor om slutdignosen!!
Hur mycket pund o euro tog du ut innan resan?
Packade du ner något som inte hade nytta av? isåfall vad? Var det något som du saknade som du inte tog med?
Tack på förhand!:)

Svar: Nu var det ju två år sedan jag åkte så bättre svar och mer korrekta svar hittar ni nog bakåt i bloggen. Men jag gör så gott jag kan ;)Den första diagnosen behöver ni inte alls oroa er för (inte den andra heller för den delen), den är till för alla kunskapsnivåer i engelska och finns bara för att ni ska få undervisning på er nivå. Om jag har rätt för mig så var en en fråga där man fick fyra svarsalternativ och man fick välja ett. Slutdiagnosen var lite svårare, då hade dem oxå med frågor där man fick svara själv har jag för mig.
Kanske att jag hade med mig 6000 sek totalt med mig, det mesta hade jag på kortet vilket jag starkt rekommenderar. Hur mycket jag växlade till mig i kontanter vet jag inte, men inte så mycket, kanske 50 av var? STS tror jag rekommenderar 1500kr/veckan + 1500kr i Paris. Jag använde inte upp alla mina pengar.
Hade nog med mig två ett par långbyxor och två långärmade tröjor för mycket. Vädret är kanon på Jersey! Något annat kan jag inte komma på.
Ledsen att jag inte kan ge mer säkra svar:(
Ida

2013-07-12 @ 14:59:19
Postat av: Johanna

Hej! :)
Jag ska åka på språkresa med STS nästa år, och jag vill jättegärna åka till Brighton men då jag ska åka med två tjejer som är livrädda för värdfamiljer så blir det väl Jersey då... :/
Grejen är; är det tråkigt på Jersey? Jag vågar inte surfa efter att ha sett en kille dö så tidigare i mitt liv, och under min uppväxt så har jag klippvandrat så mycket att det börjar bli tråkigt :(
Finns det något som tilltalar mig där då? Jag gillar "fart och fläkt" om man kan beskriva det så (xD) så ett lugnt litet mysigt ställe kanske inte är något för mig.
Förlåt för en tråkig beskrivning och för att jag verkar så bortskämd men när jag lägger så här mycket pengar på något så vill jag gärna att det ska bli bra ^^'
Tack på förhand!

Svar: Hej Johanna!För det första behöver dina vänner överhuvudtaget inte vara rädd för värdfamiljerna. Dem har själva bestämt att dem VILL ha er där och om det absolut inte skulle funka så kan ni alltid byta ;) Att bo på hotell är inte något jag rekommenderar eftersom man då inte får mycket insyn i deras kultur. Jag har aldrig ångrat att bo i värdfamilj trots att jag inte alls kom överens med tjejen jag bodde med! + att ni kommer ju ha varandra när ni bor där :)
För det andra så om du inte tycker om "lugnt, litet, mysigt ställe" så är Jersey inget för dig för det är precis så jag skulle beskriva ön. Däremot så finns det saker att göra konstant. Klippvandra gjorde vi ju bara en dag och då var det mycket för att få se en annan sida av Jersey, se utsikten. Surfa är något du absolut inte behöver göra (jag gjorde inte det) det finns andra saker att hitta på medans dem som vill är där :) Vad hemskt med killen som dog. låt honom vila i frid :'(

Jag hoppas verkligen att du får den språkresa du önskat dig och att mitt svar har hjälp dig!
Ha det bra!
Ida

2013-10-04 @ 08:50:33
Postat av: Anna

Jag planerar att åka till Jersey i sommar, men har inte bokat än. Jag undrar vad kostade allt för dig? boende och resa ska kosta 15 690 står det på prislistan jag har beställt hem. 695 gör Explorer pass och 365kr för disneyland. Hur mycket använde du till mat i veckan? Övriga saker så som busskort? Hur mycket till shopping? Och hur mycket fin du betala innan disneyland? Var det några andra kostnader inne på disneyland förutom mat? (Priserna ovan är ungefära;))

Svar: Förlåt att jag inte svarar förrän nu men det var ju som sagt 2,5 år sedan jag åkte, haha. Busskort: http://jerseyistheshit.blogg.se/2012/may/busskort.html#comment Jag har skrivit det någonstans på bloggen så det är bara till att titta igenom så du får mer exakt men jag har för mig dem har sagt 1200 till Paris och sen 1500 i veckan. Jag använde inte alls upp alla pengarna jag hade med mig (hade nog 6000). Jag shoppade inte överdrivet (mest på bodyshop). Maten stod värdfamiljen för, jag åt bara ute en gång förutom Paris tror jag.
Jag tror (gissning) jag lade ner ca 20 000 på min resa totalt. Men som sagt mycket står i andra inlägg och kommentarer. :)
Ida

2014-01-17 @ 21:27:59
Postat av: Anna

På disneyland vad behövde ni mer betala för? Förutom de 365kr man lägger till när man bokar? Behövde man köpa åkband eller entré eller var det redan inbetalat?

Svar: Förlåt att jag inte svarar förrän nu men det var ju som sagt 2,5 år sedan jag åkte, haha. Men på disneyland så var det utöver de pengar du nämde maten som man behövde betala för :)
Ida

2014-01-18 @ 22:25:32
Postat av: Inez

Ska åka i Juni och undrar, Hur är maten? är den äcklig eller onyttig? Har man möjlighet att "skippa" det som är onödigt onyttiigt? (som sockrade flingor osv)

Och har man möjlighet att gymma? eller gå ut och jogga?

2014-05-29 @ 18:26:03
Postat av: Emma Andersson

Hej! Jag har börjat kolla på språkresor och fattande för jersey. Jag är 15, fyller 16 i sommar när jag ska åka. Du kanske inte skriver på den här bloggen lägre men jag skriver ändå. Jag har läst nästan vartenda inlägg på bloggen igår och idag och det är verkligen jättesnällt att du delar med dig. När jag åker dit skulle jag vilja välja till surfing och explorer pass, blir det "för mycket" att hinna med och orka? Jag vill göra allt och hinna uppleva mycket. Får man ändå lite fritid? Jag tänkte bo på club :)
Något viktigt att tänka på när man ska boka, förberedelser, under resan?
Är det så att alla blir som vänner med alla typ? Att det är lätt att skaffa vänner. Jag tänkte gå iternational, är det ändå mycket svenskar då eller hur är det med det?

Tack och kram <3

Svar: Hej! Nej, skriver på bloggen gör jag då självklart inte då det var 3,5år sedan jag var iväg därför kanske inte mitt svar är helt up to date. Jag ångrar att jag inte surfade för de som gjorde det hade skitkul! Det blir lite stressigt den veckan kanske det det är det nog värt. Du hinner med allt ändå. Om du vill maximera din upplevelse tycker jag dock att du ska bo i värdfamilj men det är klart upp till dig själv.Om det är något speciellt viktigt att tänka på kan jag faktiskt inte komma ihåg.
Det är jättelätt att skaffa vänner var inte orolig för det! Jag åkte classic men träffade på en international grupp och det är mest skandinavier, så ja, troligen rätt så många svenskar ändå. Du är iaf inte ensam svensk.

Hoppas det svarade din fråga!
Ida

2015-01-04 @ 23:17:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0