Tip Tuesday 9


Kommentarer
Postat av: Anna

Såg på evenemang sidan på Facebook att du skrev om några tabletter för att skjuta fram på mensen, hur fick du tag på dem? :) Gick du till ungdomsmottagningen eller?

2012-03-18 @ 16:17:08
Postat av: Ida

Det stämmer! Jag beställde tid hos en läkare på vårdcentralen men det kanske går på UM också men jag vet inte

2012-03-18 @ 17:31:42
URL: http://jerseyistheshit.blogg.se/
Postat av: Anna

Okej!

Hur länge räckte dom och fick du några biverkningar? :)

2012-03-20 @ 16:27:05
Postat av: Ida

Inga biverkningar! Man kunde ta dem i 10 dagar sen kom mensen någon dag efter det ;)

2012-03-21 @ 11:45:34
URL: http://jerseyistheshit.blogg.se/
Postat av: vera

hejj!



behövde ens föräldrar veta om det där tabletterna ? :P

2012-03-23 @ 22:39:57
Postat av: Bea

Hej här hoppar jag in i samtalsämnet om menspillerna!



Om vi säger att mensen är beräknad 1-7 juli (resan är 1-21 juli). Tar jag tabletterna någon dag innan då? och om dom räcker i tio dagar, kommer mensen igen då den 11-12 juli? för jag läste nånstans att det är i mitten av resan som surfningen är... eller kan man fixa så man käkar tabletterna alla tre veckor? och ja, behövde man föräldrars intyg eller något sånt? :)



haha hoppas du förstår:) tack på förhand!

2012-03-26 @ 20:45:23
Postat av: Ida

Jag gick med min mamma till vårdcentralen så jag vet inte om man behöver ha med förälder.

Bea, du har tänkt alldeles rätt, då borde du få mensen runt den 12juli. Man kunde bara ta pillerna i 10dagar så det går inte och flytta på. Däremot kan p-piller göra så att man kan hoppa över mensen helt den månaden.

Surfingen är inte alltid i mitten av resan utan blir lagt där det passar som bäst.

Mitt råd till er båda är att ringa till ungdomsmottagningen och ställa era frågor till dem, jag är ingen expert, kanske finns det ett bättre alternativ till er :)

2012-03-27 @ 20:02:32
URL: http://jerseyistheshit.blogg.se/
Postat av: Agnes

Det ni snackar om är Primolut - Nor. Jag tog den innan för att mensen skulle komma innan resan men man kan skjuta fram också. Surfingen är i början av resan. Den var det för oss iaf. Primolut - Nor är receptbelagt och måste skrivas ut av läkare och det är upp till den läkaren att bestämma om han/hon vill skriva ut utan att föräldrarna vet. Gå till UM eller VC och få hjälp :) man kan ta s.k minipiller (Cerazette t.ex) som kan stoppa mensen men det är inte meningen att man ska ta minipiller under så kort tid utan det har man under en längre tid. Minipiller som är till för samma sak som P-piller men innehåller bara ett slags hormon till skillnad frn P-piller som är en kombination av flera, måste skrivas ut av läkare också och då kommer denne antagligen att föreslå Plimolut - Nor istället.

2012-04-01 @ 23:38:37
URL: http://happydayz.blogg.se/
Postat av: Agnes

Ang. biverkningar så kan Primolut ge PMS liknande besvär så om det står mellan att skjuta fram eller skynda på så föreslår jag det sistnämnda så eventuella biverkningar kommer hemma istället för på resan :)

2012-04-01 @ 23:42:13
URL: http://happydayz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0