Frågor och svar!

Det är alltid kul med frågor och nu har jag fått en hel drös!

"1. Använde du familjens dator när du bloggade, eller använde du dig av internetcafé eller vad?"

Jag fick lov att använda familjens dator om jag bara fråga först men det gjorde jag bara en eller två gånger. Annars skrev jag på mobilen, eftersom jag hade skaffat mig fri surf så var det smidigt när man satt på bussen till och från stan. En gång gick jag till biblioteket och skrev.
När jag var i Paris så fanns det fri wifi så då skrev jag också på mobilen.
Man kan tydligt se vilka inlägg som jag har skrivit på mobilen för dem har stora Å Ä och Ö, dem har inga bilder och kan ha en del stavfel, haha.

"2. Var lektionerna svåra?"

Det var vår svenska ledare som hade den "teoretiska" delen och vår local leader som hade hand om uttalet. På "uttalslektionerna" eller vad man ska säga så fick vi lära oss dem fonetiska tecknena vilket ganska svårt innan man fick ett grep om det (jag har aldrig läst det i skolan tidigare) men sen gick det bra. Lektionerna i övrigt var inget jag inte kunde hantera och lärarna sätter ingen större press på dig utan det är mer chill än i skolan i Sverige. Men du är fortfarande där för att lära dig så liiite utmaning är ju inte fel, right?
Sen delar dem också upp er i klasser efter era förkunskaper som dem får ett hum om på ett lätt litet placement test som man gör första dagen i skolan.


"3. Hade ni mycket tid för shopping, hur mycket?"

Det beror på hur man definerar "mycket", haha. Men på vårt schema stog det bara "shopping" en gång men sen finns det en hel del fler tillfällen där man kan dra till butikerna. Vi fick vara med och bestämma rätt mycket vad vi skulle hitta på så om man är väldigt shopping glad så kan man slänga in rätt mycket tid till det (vi kunde det om vi ville iallafall ;) ). En störig sak med shoppingen på Jersey var att butikerna var alltid stängda på söndagar så då fick man dra till stranden eller nått om det inte fanns några andra aktiviteter.

"4. Hade ni obligatoriska middagstider, eller kunde ni äta ute om ni ville?"

Eftermiddagsaktiviteten slutade ofta runt 4 och då ska man ta sig tillbaka till stan och sen hem, vilket kan ta ett tag. Sen brukade kvällsaktiviteten börja vid 7-halv8 så där in imellan ska man äta. Sen är det mycket upp till ens värdfamilj, vad dem har för vanor och vad dem tycker är okej. Jag t.ex. kunde komma hem när jag ville och så fick jag mat ganska snart, dem visste ju ca när jag skulle komma hem. Det fanns också en värdfamilj som hade bestämt att halv 6 skulle dem vara hemma och hjälpa till och duka innan maten var färdig och det är sånt man får respektera.
Min värdfamilj tyckte det gick bra att jag åt ute när jag ville bara jag sa till i tid så dem inte stog och laga mat till mig när jag inte skulle ha. Så var det för dem flesta (kan inte komma på någon som inte hade det så, inte ens dem som skulle hem och duka annars).
Så mitt tips är att så fort som möjligt fråga din värdfamilj hur dem vill ha det och kom ihåg att det alltid går att kompromissa om det är nått du tycker är alldeles galet.

"5. Hur många kvällar i veckan hade ni gemensamma aktiviteter per vecka?"

Det var varje kväll. Mest pga att alla värdfamiljer inte vill ha eleverna under kvällarna, tror jag. Men man behöver inte nödvändigtvis inställa sig på alla dessa. Om din värdfamilj ringer din ledare och säger att det är okej att du stannar hemma den kvällen så går det också bra.

"6. Hur många kilon fick det vara i handbagaget och bagaget?"

Det är väldigt olika från flygbolag till flygbolag men jag fick ha 20kg bagage och 8kg handbagage medans vissa fick ha 23kg bagage och fritt handbagage(det fanns dock måttrestriktioner).



Jag hoppas att svaren har varit till nytta och om det är något som är oklart eller om det är något annat ni undrar över så är det bara att lämna en kommentar! :D



!OBS!  Detta var hur jag hade det på min resa till Jersey i somras med STS. Jag kan inte garantera att det är likadant nästa sommar eller på någon annan kursort eller med ett annat bolag! !OBS!

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Hade ni lektionerna på eftermiddagen och utflykter på förmiddagarna ? :)

2011-09-18 @ 16:06:19
Postat av: Ida

Det skiftades.

Första och andra veckan hade vi lektioner på förmiddagen och aktiviteter på eftermiddagen.

Tredje veckan hade vi aktiviteter på förmiddagen och lektioner på eftermiddagen. :)

2011-09-18 @ 17:58:10
URL: http://jerseyistheshit.blogg.se/
Postat av: madurk

Å tack så jätte mycket för svaren <3

2011-11-07 @ 23:16:28
URL: http://pudel.webblogg.se/
Postat av: Elin

Vilket flygbolag åkte ni med? Är lite intresserad eftersom jag ska åka nästa år :)

2011-11-12 @ 22:04:43
Postat av: Ida

Vi som åkte från Köpenhamn åkte med SAS och Lufthansa medans stockholmarna åkte med KLM, göteborgarna vet jag inte :)

2011-11-13 @ 19:44:19
URL: http://jerseyistheshit.blogg.se/
Postat av: Elin

okej, tack så mycket :)

2011-11-25 @ 21:38:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0