Så blev det språkresa! del 1



För ca 1 år sedan bestämde jag mig för att åka på språkresa. Jag tjatade på mamma o pappa om att jag ville åka. Svaret jag fick var: "Hur hade du tänkt få ihop pengar till det då? Vi har då inte 20 tusen att lägga ut på det." Och jag hade inte något bra svar till det. Det sluta med att vi bestämde att vi skulle vänta till nästa år att åka så jag skulle få tid att samla ihop pengar.
Jag försökte få ett sommarjobb men det blev inte mycket av det då det är väääldigt svårt för en fjortonåring att få ett riktigt sommarjobb, men några små jobb hos morföräldrarna, mostrarna och hemma. Sen önskade jag mig pengar till språkresan i både 15årspresent (fyller år den 17/9) och i julklapp. På det sättet hade jag fått ihop en del men det var långt ifrån nog, en språkresa är dyr. Så därför skaffa jag mig ett jobb. Ungdomssäljare hos Kvällsposten (GT, Expressen) blev det. Kanske inte ett jobb o skryta om men det var ett jobb, jag fick en inkomst. Och pengarna dem rulla in. Det var inte ett lätt jobb, det blev bokstavligen blod, svett och tårar men jag hade nästan alla pengarna det behövdes när jag slutade efter jul. Så efter ett sommarjobb nu i sommar så har jag allt som behövs.       

Okej, jag hade inte tänkt att lägga så mycket förklaring om hur jag fick ihop pengar till resan men nu blev det så och jag hoppas att nån kanske tyckte det gjorde nytta.

nej nu måste jag ut i solen men fortsättning kommer :D

Kommentarer
Postat av: Emma

Gött att du visar att det går att jobba och spara sig till det man vill ha. Jag tror att du kommer att kunna njuta ännu mer, nu när du vet att du förtjänat den. Hoppas du får en härlig resa!

2011-05-02 @ 22:15:14
URL: http://jerseyinjune.blogg.se/
Postat av: aliceandersson

har du ngt tips hur man kan spara pengar?

jag bor långt ute i ingenstans (nej men nästan ialla fall!) och det finns inga möjligheter att sälja expressen eller så..

hoppas du har det bra sen förresten! :D

2011-07-02 @ 19:47:32
URL: http://aliceandersson.bloggplatsen.se
Postat av: Ida

Alice:

Några saker man kan göra är t.ex.:

Lägga undan en del av vecko-/månadspengen

Fråga dina föräldrar/släktingar/grannar om det finns något du kan hjälpa till med för att tjäna lite pengar

Berätta för folk att du håller på att samla in pengar till en språkresa, att du behöver fler inkomstkällor, att du är villig att jobba för pengarna.

Önska dig pengar i födelsedagspresent, julklapp osv. Men glöm inte berätta vad du vill använda pengarna till!

Lägg ut en annons på blocket om att du söker ett lättare kvälls/helg jobb som t.ex. barn-/hundvakt, trädgårdsfixare.

Fråga i runt i butiker och liknade om dem kanske har något jobb som passar dig. Ge inte upp i första taget utan håll huvudet högt och gå till nästa!

Se om det finns något som du inte använder. T.ex det där gamla xboxet som du inte spelat med på 5år eller tröjan som du köpte men sen aldrig använde. Tradera och Blocket är jättebra till sånt! Tänk på att flera smågrejer kan tillsammans bli något stort så om du säljer 10 plagg för 20kr/st så har du ändå 200 spänn! det betalar inte hela resan men det är ändå 200spänn mindre att tjäna.



Hoppas du får användning av tipsen och lycka till! :D

2011-07-02 @ 22:30:19
URL: http://jerseyistheshit.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej!
jag ska på språkresa nästa sommar och jag undrar ungefär hur mkt pengar man ska ta med sig?
många säger att man ska ha mkt men hur mkt?
:D

Svar: Det beror mycket på hur mycket man vill shoppa men jag skulle rekommendera ca 4000 ;)
Ida

2012-09-05 @ 20:09:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0