Första inlägget!

Hej alla ni som vill läsa min blogg!
Här kommer jag att blogga om min språkresa till Jersey, det och endast det. Därför kommer här antagligen bli väldigt få inlägg i början.

Litta kuriosa:
Min språkresa går till Jersey som är en ö utanför Frankrikes norra kust i Saint Maio-bukten.

Dem har sin egen valuta; Jersey pund

Dem är självstyrande med sina egna lagar, parlament osv. men är lydande under den brittiska kronan. De är de ända i världen som har det så.

Direkt från Wikipedia:
"Det ökända barn- och ungdomshemmet Haut de la Garenne bedrev sin verksamhet på ön från 1867 fram till 1986. 
Anläggningen var i bruk mellan 1867 och 1986 och har mest blivit ökänd för den extremt grymma, tortyrliknande behandling som barnen på hemmet utsattes för av personalen. När detta avslöjades på 1980-talet visade det sig att de brittiska myndigheterna varit väl medvetna om vad som pågått innanför hemmets väggar." Låter hemskt tycker jag!:O

St Helier är huvudstaden

ENJOY! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0